Tijdens de basismodule wordt een theoretisch kader over ouderschap aangeboden waardoor beroepskrachten zich beter uitgerust zullen voelen om de aansluiting met de ouder niet te verliezen. Hoe kun je naast het kind-perspectief ook het ouder-perspectief in nemen? Wat is eigenlijk het verschil en hoe essentieel is dat? We bespreken aannames over ouderschap die helpen om de ‘Ouderbegeleidende positie’ aan te nemen en we kijken naar de heersende sociale en persoonlijke perspectieven op ouderschap.
DeVerdiepingsmodule Samenwerken met ouders gaat dieper in op de theorie en behandelt het denkschema met 'Bufferprocessen'.
'Buffers' zijn, volgens Alice van der Pas, de factoren die bijdragen aan de groei of stagnering van ouderschap. Ze ‘Bufferen’ de ‘ouderlijke werkvloer’ (het opvoedgebeuren)tegen zware omstandigheden. De Buffers vormen het veerkrachtsysteem. Kennis over deze factoren biedt inzicht wat een beroepskracht in zorg, welzijn en onderwijs kan doen om ouders, zelfs in de soms minimale tijd die beschikbaar is, te kunnen helpen bij het (her-)vinden van hun kracht. Dit draagt bij aan een betere samenwerking en dit is altijd in het belang van het kind.
Of teken direct in voor de tweedaagse leergang op deze pagina