Aan het woord is Kevin. Al het pesten, de vele wisselingen van scholen, zijn spraakproblemen, autisme en die ellendige dyslexie hebben de 14-jarige jongen in zo'n donker isolement gedrukt dat hij het leven niet meer ziet zitten.
Kevin is een van de bijna naar schatting 15000 jongeren, die noodgedwongen thuiszitten. Onder meer zijn verhaal is opgenomen in De achterkant van het Onderwijs. Recent sprak De Gelderlander met auteurs Marjon Velsink en Melanie Philips over dit grote probleem. Want hoewel de overheid als doel had om in 2020 geen thuiszitters meer te hebben, neemt hun aantal alleen maar verder toe. Landelijk steeg het aantal thuiszitters in 2019 naar een hoogtepunt van 4790, maar het zijn er veel meer, benadrukt Marjon Velsink in gesprek met De Gelderlander. “Er is geen landelijke definitie van thuiszitters en dat maakt de cijfers onduidelijk”, weet zij.
Lees hier het artikel uit De Gelderlander.
Lees meer & bestel hier het boel bij Uitgeverij SWP
Over De Achterkant van het onderwijs
In De achterkant van het onderwijs wordt de thuiszittersproblematiek in kaart gebracht en vervolgens van verschillende kanten belicht. Zorgcoördinatoren en onderwijsinspectie komen aan het woord, en vooral ook jongeren die zelf deze moeilijke route hebben afgelegd, met vaak een positieve uitkomst. Hoe hebben zíj het thuiszitten en de hulpverlening daaromheen ervaren? Uit deze interviews wordt duidelijk wat werkt en wat niet.
De lessen en tips voor jongeren, hun ouders, scholen, hulpverleners en gemeentes kunnen handvatten bieden voor de discussie rond en verdere aanpak van dit onderwerp. De auteurs wijzen geen vinger naar waar het fout gaat, maar doen aanbevelingen voor de verschillende doelgroepen. Het geeft ons allemaal stof tot nadenken.
Lees meer & bestel De achterkant van het onderwijs bij Uitgeverij SWP.